Samtalekunst med teenagere

Et foredrag for lærere om at tale med de unge om køn og seksualitet

Når man er efterskolelærer, får man et andet, mere personligt forhold til teenagerne. Ofte kan man blive brugt som samtalepartner eller nærmeste fortrolige, og det kan være udfordrende at vide, hvordan man udfylder denne rolle bedst.

Dette foredrag går derfor ind i den individuelle samtale med teenageren, indgangsvinkler til at få spurgt ind til de unge og dermed få begyndt samtalen. Jeg vil give konkrete værktøjer til at tage en ufordømmende, konstruktiv snak med de unge om de emner, der må melde sig på banen. Jeg vil komme med nogle cases og nogle øvelser, som lærerne fortsat kan bruge og øve sig på skoleåret igennem.

I vil blive introduceret til S-modellen, som er en kommunikationsmodel bestående af de bedste værktøjer, der er til at blive fortrolig med den unge. Modellen består af fem S’er og er dermed nem at huske. Man vil kunne øve sig i de enkelte punkter, så man fortsat kan blive en bedre samtalepartner efter foredraget.

Praktiske oplysninger:

  • Tidsestimat: ca. en time