Kønsidentitet er et af de helt varme emner i dagens Danmark, og som lærer bliver man konstant konfronteret med forskellige udgaver af, hvordan dette emne opfattes. Teenagere er ikke bar drenge og piger i dag – flere af dem overvejer sig selv som nonbinære, og spørgsmålet er, hvorfor det fylder så meget for de unge. Hvad vil det egentlig sige at være nonbinær, og hvordan håndterer vi som lærere at møde regnbuefamilien eller den nonbinære teenager, uden at fordømme, konkludere eller vende ryggen til?
Der er en tendens til en stærk individualisering, når vi taler om seksuel identitet. Det kommer hurtigt til at handle meget om den enkeltes behov og ønsker. Men vi er skabt til at leve tæt med hinanden og opleve, at vi har tilhørsforhold til andre.
I en gennemgang af kønsudviklingen og en smag på kønstrappen, vil lærerne få en introduktion til, hvordan de bedre kan forstå deres elevers kønsidentitet og hermed kunne påvirke en klasse til at have et større og bedre fællesskab med hinanden. Det vil blive lettere at få øje på de udfordringer, nogle børn eller unge har, når de forvirres i deres kønsidentitetsudvikling. Udgangspunktet er en fleksibel ramme om kønsforståelsen med fokus på observation og positiv forstærkning.
“Sara er meget vidende om kønsidentitetens udviklingsfaser, og hvordan det har betydning for børn og unge. Kønstrappen, som blev gennemgået med en lang række eksempler, er et brugbart værktøj i folkeskolen, så man kan arbejde med dette vigtige område”
Sune Schnack Rasmussen, Skoleleder
“Jeg har aldrig tænkt over, hvordan en viden om kønsidentitet kan forklare en bestemt klassekultur blandt drenge og piger. Det giver nogle gode værktøjer fremover”.
Lærer på friskole